Хустська міська рада

Засоби захисту прав громадян у Пенсійному фонді України

На етапі становлення України, як демократичної, правової держави та розбудови в ній громадянського суспільства, особливого значення набуває розвиток інституту звернень громадян, як невід’ємної складової захисту прав і свобод людини та громадянина.

У Конституції України визнано, що людина є найвищою соціальною цінністю в Україні; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави; права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними, а їх зміст та обсяг при прийнятті нових законів або внесенні до них змін не може бути звужений (статті 3, 21, 22 Конституції України)
Право на звернення є важливим конституційно-правовим засобом захисту та однією із організаційно-правових гарантій держави на дотримання прав і свобод громадян.
Право громадян на звернення гарантується Конституцією України. У ст. 40 Конституції України визначено право осіб та громадян направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. З аналізу даної норми виплаває, що громадянин має право звернутися як зі скаргою до вищого у порядку підлеглості органу (в т.ч. до органів Пенсійного фонду) чи посадової особи, так і до суду згідно з чинним законодавством.
Загальні засади реалізації права громадян на звернення визначено Законом України “Про звернення громадян” від 2 жовтня 1996 р. (далі — Закон). Законом встановлено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, до засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їхньої статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
При цьому Закон визначає, що під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги (ст. 3). Найпоширенішими формами звернення за яким людина чи громадянин реалізує своє право на захист своїх прав та інтересів в органах Пенсійного фонду є заяви (клопотання) та скарги.
Звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства. Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).
Крім того, Законом забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина.
Письмове звернення повинне бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.
Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніше як через десять днів від дня його надходження.
Письмові звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.
Не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті, а також ті звернення, терміни розгляду яких передбачено статтею 17 цього Закону, та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.
Звернення розглядаються та вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу встановлює необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.
Відповідно до ст. 22 Закону керівники та інші посадові особи органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності зобов’язані проводити особистий прийом громадян. Усі звернення громадян, подані на особистому прийомі, підлягають реєстрації. У випадку неможливості вирішення порушених в усному зверненні питань безпосередньо на особистому прийомі вони розглядаються у тому ж порядку, що й письмові. Про результати розгляду громадянину повідомляється письмово або усно за його бажанням.
У разі задоволення звернення орган або посадова особа, які прийняли неправомірне рішення щодо звернення громадянина, відшкодовують йому завдані матеріальні збитки, пов’язані з поданням і розглядом звернення, обґрунтовані витрати, понесені у зв’язку з виїздом для розгляду звернення на вимогу відповідного органу, і втрачений за цей час заробіток. Спори про стягнення витрат розглядаються в судовому порядку.
Громадянину на його вимогу і в порядку, встановленому чинним законодавством, можуть бути відшкодовані моральні збитки, завдані неправомірними діями або рішеннями органу чи посадової особи при розгляді скарги. Розмір відшкодування моральних (немайнових) збитків у грошовому вираженні визначається судом.
Найбільш вагоме місце серед звернень громадян посідають скарги, порядок розгляду яких визначений ст. 16 Закону.
В сучасних умовах формування інформаційного суспільства важливим напрямом посилення ефективності роботи зі зверненнями громадян вбачаються заходи у рамках розвитку електронного уряду. Поширеною світовою практикою стало визнання за зверненнями, переданими через електронні системи зв’язку, певної юридичної сили.
Електронна взаємодія здатна змінити саму природу влади, зробити її більш прозорою й підконтрольною громадськості, адже кожний громадянин одержить можливість відслідковувати діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, безпосередньо вступати у взаємодію з державними службовцями без черг і зайвої бюрократії. Отже, розвиток такої форми роботи зі зверненнями громадян як електронні звернення за допомогою мережі Інтернет та електронної пошти, мають розглядатись не як допоміжний, а як один із основних напрямів у сфері вдосконалення роботи зі зверненнями громадян.

Опубліковано: 30.12.2014 4804 Переглядів
Поділитися

Також може бути цікавим

Анонс: відбудеться круглий стіл на тему: „Рухаємося вперед чи чекаємо?”
Обласна державна адміністрація – обласна військова адміністрація інформує про проведення круглого столу на тему: „Рухаємося вперед чи чекаємо? Захід відбудеться 02 грудня 2025 року за адресою: місто Київ, вул. А. Тарасової, 5, готель Hyatt Regency Kyiv, зала Лондон (початок о 10.00 год., тривалість: 3 години; робочі мови: українська, англійська). Формат: гібридний – офлайн та онлайн.… ...
Вчасна вакцинація проти Гепатиту А — найефективніший спосіб захистити дитину
Гепатит А легше попередити, ніж лікувати. І цей факт є беззаперечним. Ми продовжуємо моніторити ситуацію щодо захворюваності на Гепатит А в селі Іза. Тут наразі тривають протиепідемічні заходи, спрямовані на локалізацію та недопущення подальшого поширення інфекції. Вкотре наголошуємо, що найнадійнішим способом профілактики залишається вакцинація, яка формує тривалий і стійкий імунітет. Дякуємо свідомим батькам за розуміння,… ...
«На щиті» повертається додому Герой України з м. Хуст
Знову Хустська громада огортається чорною хусткою жалоби. Додому на щиті повертається наш земляк – Федір Палканинець із м. Хуст. Просимо жителів громади у четвер, 27 листопада, створити живий коридор за наступним маршрутом: виїзд від моргу о 09.30 год. Далі траурний кортеж рухатиметься такими вулицями: І. Франка, проїжджаючи парк, міську раду, Пирогова, Керамічна. Чин похорону розпочнеться… ...
Три громади обʼєдналися в Асоціацію «Мараморош»
Сьогодні, 26 листопада, в приміщенні Хустської міської ради відбулася важлива подія для розвитку регіону – установчі збори засновників Асоціації органів місцевого самоврядування «Мараморош». У новостворене об’єднання ввійшли три громади: Хустська міська рада в особі в.о. міського голови Василя Губаля, Горінчівська сільська рада в особі сільського голови Михайла Калинича, Вишківська селищна рада в особі селищного голови… ...
Вакцинація в с. Іза: половина дітей отримала щеплення та має антитіла
У селі Іза продовжуються протиепідемічні заходи. Щодня на місці працюють усі необхідні служби, фахівці здійснюють моніторинг ситуації та забезпечують виконання рекомендацій, спрямованих на стримання поширення інфекції. Діти та дорослі й надалі проходять експрес-тестування. Найефективнішим способом профілактики гепатиту А залишається вакцинація. Нагадуємо, що для дітей у с. Іза доступна вакцина «Твінрікс». Кількість охочих щепитися зростає щодня.… ...
Графік автобусного хабу для проведення експрес-тестування вулицями с. Іза 25 листопада
У вівторок, 25 листопада, автобусний хаб Закарпатського обласного лабораторного Центру контролю за інфекційними захворюваннями продовжить проводити експрес-тестування на гепатит А в домашніх осередках наступними вулицями: Учительська, Лозянська, Микульця, Заверблянська, Зелена. Дотримуйтесь правил гігієни! Бережіть своє здоров’я! ...