Хустська міська рада

Як парламент змінив повноваження громад: позитиви й ризики від зловживань

Відносини місцевого самоврядування та центральної влади часто бувають не простими. За час війни Верховна Рада суттєво змінила баланс повноважень між центром та громадами, проголосувавши кілька законів. Частина з ухвалених ініціатив покладає на місцеве самоврядування нові обов’язки, які мають допомогти протистояти окупанту. Інші ж свідчать, що попри реформу децентралізації, є спроби дедалі більше централізувати владу у руках Кабміну та президента.

Ми в Центрі спільних дій проаналізували положення трьох законів, що змінюють баланс між державною та місцевою владами в умовах воєнного стану. Ми визначили, яку стратегію взаємодії між органами місцевої та центральної влади запровадили наші законотворці та які наслідки це матиме.

Бомбосховища у новобудовах

За час війни Росія випустила тисячі ракет по території України і ще більше артилерійських снарядів, пошкодивши і зруйнувавши понад 130 тисяч житлових будинків. Основний спосіб врятуватися під час таких влучань – під час повітряних тривог ховатися у бомбосховищах. Але не у всіх будинках вони є. Народні депутати вирішили покращити систему цивільного захисту і ухвалили закон №2486-IX, більш відомий як Закон про бомбосховища у новобудовах.

Але цей закон регулює значно ширше коло питань, ніж наявність бомбосховищ у проєктній документації новобудов. Автори ініціативи встановили нові вимоги не лише до забудовників, але й до органів місцевого самоврядування. За кошти місцевих бюджетів необхідно буде відновлювати та утримувати в належному стані бомбосховища, а також контролювати здані в оренду сховища.

Але наразі це необхідний мінімум. За інформацією МВС, з 24 лютого від атак російського окупанта постраждали усі області, крім одної. За таких умов ніхто не захищений від чергового обстрілу росіянами об’єктів цивільної інфраструктури. Тому громади мають бути готовими взяти на себе додаткові обов’язки щодо захисту людей.

Військові адміністрації

Народні депутати голосували і за закони, які, попри проголошений ще у 2014 році курс на децентралізацію, містять норми, спрямовані на більшу централізацію влади. Одним із таких є закон про функціонування місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.

Основна його мета – забезпечити оперативне прийняття рішень, що безпосередньо впливають на життєздатність, обороноздатність та безпеку у громаді і державі в умовах повномасштабної агресії Росії проти України. На практиці закон зменшив незалежність органів місцевого самоврядування.

Закон змінив порядок створення та діяльності військових адміністрацій населених пунктів, скасував на час воєнного стану конкурси на державну службу та в органи місцевого самоврядування, надав міським головам можливість оперативніше ухвалювати рішення, громади отримали можливість купувати пальне за спрощеною процедурою тощо.

Однак водночас закон дозволяє звільняти голів громад і утворювати замість місцевого самоврядування військові адміністрації (для усунення міського голови з посади на час воєнного стану достатньо одного указу президента), а також змінює повноваження місцевої влади (голови громад мають узгоджувати частину своїх рішень із керівниками військових адміністрацій). Крім того, частина рішень в громадах тепер може прийматися без депутатів місцевих рад.

Ухвалений закон має як позитивні, так і сумнівні нововведення. З одного боку, громади можуть швидше ухвалювати частину рішень. Але з іншого, – існує суттєва небезпека для незалежності громад. У разі будь-яких порушень їх можуть просто замінити на військові адміністрації, що позбавляє суб’єктності.

Бюджетна політика громад

Ще однією сумнівною для громад зміною стали червневі новації у Бюджетному кодексі. З одного боку, ухвалені зміни додають гнучкості у прийнятті рішень у військовий час. І, водночас, порушують баланс у взаєминах органів влади на місцевому рівні. Також створюють загрозу незалежності місцевої влади від центральної.

Тепер органи місцевого самоврядування можуть здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів. Наприклад, перерахувати кошти з місцевого бюджету до державного або іншого місцевого. Виконкоми місцевих рад тепер можуть вносити зміни до місцевого бюджету без погодження з самими радами, хоча розподіл бюджетних коштів громади – одна із ключових функцій місцевих рад.

Закон має значні ризики для зловживань. Брак коштів може змусити центральну владу звернути увагу на громади. Достатньо натякнути голові громади на створення військової адміністрації і попросити частину коштів громади направити на потреби держави. Перевести це питання на місцевих депутатів не вийде, адже тепер усе залежить від рішення саме міського, селищного чи сільського голови.

Надзвичайні часи вимагають надзвичайних заходів. Війна підняла величезний спектр питань: від необхідності додаткової підготовки громад щодо захисту цивільного населення до перегляду повноважень державної влади та місцевого самоврядування на час воєнного стану.

Але через війну не повинні втратити здобутків останніх років, одним із яких є реформа децентралізації. Місцеве самоврядування також задіяне у відсічі агресії Росії проти України. Наші громади вистояли не лише завдяки героїчним та самовідданим діям українських захисників та захисниць, але й злагодженій роботі місцевого самоврядування.

Більше читайте на сайті

Центр спільний дій

Опубліковано: 31.10.2022 959 Переглядів
Поділитися

Також може бути цікавим

«Вітрина-1201»: Пенсійний фонд інформує про надання житлових субсидій та пільг
Пенсійний фонд України продовжує працювати над  удосконаленням системи надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Першим кроком стала автоматизація процесу їхнього призначення. У зв’язку з цим до 1 січня 2023 року управителям багатоквартирних будинків, об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків, виконавцям комунальних послуг необхідно було зареєструватися в електронному кабінеті на офіційному вебпорталі Пенсійного фонду України… ...
Відео з відкриття Алеї пам’яті Героїв у місті Хуст
...
З Днем державності України!
Сьогодні, 15 липня, Україна відзначає День української Державності. 3 цієї нагоди в Хустському міському парку біля памʼятника Янголу-революціонеру відбулися урочисті заходи. Участь у них взяло керівництво Хустської міської ради та району, громадськість. Хвилиною мовчання та покладанням квітів помʼянули тих, хто за понад тисячолітню історію боровся за українську державність і поклав за неї своє життя. Далі… ...
У Хусті відкрили Алею пам’яті Героїв
Символічним та водночас скорботним став недільний день урочистого відкриття Алеї пам’яті Героїв – земляків, які полягли за свободу і незалежність Батьківщини у російсько – українській війні. 14 липня Хустська територіальна громада, керівництво міста й району, військовослужбовці, ветерани, священнослужителі, рідні та близькі полеглих воїнів, представники установ і організацій, депутати, старости, жителі та гості зібрались тут, аби… ...
128 окрема гірсько-штурмова Закарпатська бригада відзначає 102 річницю від дня створення
12 липня 1922 року вважають офіційною датою заснування 128-ї бригади. За роки існування завдяки подвигам, відвазі й хоробрості бійців бригада стала справді легендарною.Вічна пам’ять воїнам, які віддали своє життя у бою з ворогом.Низький уклін та шана військовослужбовцям, які сьогодні стоять на варті нашої безпеки, суверенітету та незалежності держави.Закарпаття пишається!Слава Україні!Героям слава! ...
АНОНС: 14 липня відбудеться відкриття Алеї пам’яті Героїв
Шановні жителі Хустської територіальної громади! У неділю, 14 липня 2024 року, о 14:00 годині у центрі міста Хуст (від пішохідної зони, що починається від римо-католицького костелу Святої Анни) відбудеться урочисте відкриття Алеї памʼяті Героїв. Запрошуємо вас вшанувати памʼять захисників, які поклали життя за нашу свободу, за волю та незалежність України в російсько-українській війні. Це місце –… ...